LOKASI ISMS

 

PPUM menetapkan skop lokasi pensijilan ISMS adalah merangkumi perawatan pesakit luar. Pindaan nama lokasi telah dipersetujui dalam Mesyuarat Jawatankuasa Penambahbaikan Kualiti PPUM pada 14/06/2023. Lokasi adalah seperti di bawah:

BIL NAMA KLINIK
1. Klinik RUKA
2. Klinik Perubatan 1
3. Klinik Perubatan 2
4. Klinik Perubatan 3
5. Klinik Oftalmologi
6. Klinik Otorinolaringologi
8. Klinik Ortopedik
9. Klinik Perawatan Luka, Stoma, Kontinen (KPLSK)
10. Klinikal Onkologi (Radioterapi, Klinik Onkologi, Bilik Infusi)
11. Klinik Ginekologi
12. Klinik Antenatal
13. Klinik Kesihatan Kakitangan
14. Klinik Pediatrik
15. Klinik Infertaliti
16. Klinik Dietari Pesakit Luar
17. Klinik Psikiatrik
18. Klinik Perubatan Sukan
19. Unit Penjagaan Diabetes
20. Unit Endoskopi
21. Unit Laktasi
22. Unit Psikiatrik Remaja & Kanak-Kanak
23. Unit Perubatan Nuklear
24. Rawatan Harian Medikal
25. Rawatan Harian Antibiotik / OPAT (Outpatient Paresteral Antibiotic Theraphy)
26. Rawatan Harian Pediatrik Medikal
27. Rawatan Harian Pediatrik Surgeri
28. Rawatan Harian Dialisis & Nefrologi
29. Bengkel Latihan Dan Pemulihan Kerja – BLPK (Psikiatrik)
30. Rawatan Harian Obstetrik & Unit Kehamilan Awal
31. Rawatan Harian Gine-Onkologi
32. Rawatan Harian Urologi (ESWL)
33. Rawatan Harian Psikiatrik
34. Farmasi Pesakit Luar – RUKA / Klinik Psikiatrik / Kecemasan / KKWK
35. Pengimejan Bio Perubatan
36. Perkhidmatan Komuniti Kesihatan Mental
37. Jabatan Perubatan Transfusi
38. Jabatan Patologi Forensik
39. Jabatan Perubatan Pemulihan (termasuk Kaunter Pendaftaran dan Klinik Perubatan Pemulihan)
40. Unit Makmal Kardiologi (Klinik Pacer, Makmal Echo, ECG, ICL)
41. Makmal Poliklinik RUKA
42. Makmal Bahagian Patologi Anatomik
43. Makmal Mikrobiologi
44. Bahagian Perubatan Makmal
45. Kecemasan - Kaunter Pendaftaran
46. Kecemasan – Kaunter Triage
47. Kecemasan – Konsultasi/ Resus/ AMC/ EMOU
48. Kecemasan – Pediatrik
49. Pusat Sumber Kanser Payudara
50. Pusat Setempat Pengambilan Darah

Penambahan lokasi sokongan baru yang terlibat secara tidak langsung juga telah dipersetujui dalam mesyuarat yang sama. Lokasi boleh dilihat seperti di bawah:

BIL JABATAN FUNGSI SISTEM
1. Jabatan Maklumat Pesakit
  • Menguruskan sistem rekod perubatan berpusat
  • Menyediakan maklumat terkini, komprehensif dan tepat bagi tujuan khidmat perawatan
  • Sistem iPesakit/EMR | Modul Pentadbir
  • Sistem Portal PPUM
2. Jabatan Kewangan
  • Pengurusan kewangan dan perakaunan PPUM
  • Sistem eServices | Modul ePayment
  • Sistem iPesakit | Modul Billing
  • Sistem iKewangan | Modul General Ledger, Project Costing, Budget Control, Account Payable, Account Receivable, Cash Book, Counter, Staff Loan, Investment, Staff Advance & Claim, Asset Management, GST, Purchasing, Stock Management
  • Sistem ePayment | Modul Laporan
  • Sistem Kiosk Layan Diri | Modul Laporan
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem Portal PPUM
3. Jabatan Kejuruteraan
  • Perkhidmatan kemudahan kejuruteraan (Awam, Mekanikal, Elektrik dan Elektronik) dalam dan luar bangunan termasuk kerja-kerja pengubahsuaian ruang PPUM.
  • Penyelenggaraan bangunan
  • Fasiliti dan kemudahan am (pengurusan linen, pembersihan dalaman dan pengurusan sisa klinikal/kimia)
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Counter, Stock Management
  • Sistem Portal PPUM
4. Jabatan Teknologi Maklumat
  • Membangun, mengurus, menyokong, memantau, mengawal selia dan memastikan perkhidmatan dan kemudahan ICT di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sentiasa diuruskan dengan baik dan efisyen
  • Sistem iPesakit/EMR | Modul Pentadbir
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Stock Management
  • Sistem Portal PPUM
5. Jabatan Perolehan
  • Mengurus dan mengkoordinasikan perolehan, penyimpanan, pengedaran, penggunaan dan pergerakan barang / barang ke dan dari jabatan / unit
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Counter, Stock Management
  • Sistem Portal PPUM
6. Jabatan Sumber Manusia
  • Pengurusan hal-ehwal sumber manusia di PPUM
  • eHR
  • Sistem Portal PPUM
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Counter, Stock Management
7. Jabatan Kejuruteraan Biomedikal
  • Memastikan peralatan bioperubatan di PPUM adalah selamat dan berfungsi dengan baik
  • Sistem iKewangan | Modul Asset Management, Purchasing, Account Payable, Stock Management
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem Portal PPUM
8. Jabatan Kejururawatan
  • Bertanggungjawab dalam urus tadbir kejururawatan di Perkhidmatan Ambulatori (Ambulatory Services), Perkhidmatan Trauma dan Kecemasan (Trauma and Emergency Services), Perkhidmatan Pesakit Dalam (Inpatient Services) serta Perkhidmatan Kritikal dan Dewan Bedah (Critical and Operation Theatre Services)
  • Sistem iPesakit | Modul Nursing WorkBench
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Stock Management
  • Sistem Portal PPUM
  • Sistem CCTV
9. Jabatan Pengurusan Fasiliti
  • Bertangungjawab dalam perkhidmatan rutin dan penyelenggaraan pembersihan, pengurusan linen dan perkhidmatan operasi lain seperti percetakan, pengurusan mel dan kemudahan logistik.
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem iKewangan | Modul Purchasing, Account Payable, Stock Management
  • SSistem Portal PPUM
10. Jabatan Keselamatan
  • Bertanggungjawab dalam penguatkuasaan peraturan keselamatan, peraturan lalu lintas, pasukan tindak balas kecemasan dan penyiasatan.
  • Menyediakan perkhidmatan 24 jam bagi menjaga keselamatan Pusat Perubatan UM (termasuk aset), staf, pelajar, pesakit dan juga pelawat di dalam Pusat Perubatan Universiti Malaya.
  • Memantau semua sistem keselamatan di PPUM seperti Kad Akses, Kamera Televisyen Litar Tertutup (CCTV) dan peralatan komunikasi radio.
  • Menguruskan semua kunci keselamatan fizikal.
  • SSistem Portal PPUM
  • Sistem iPerolehan
  • Sistem Kawalan Pintu
  • Sistem CCTV

Berikut adalah pernyataan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Penambahbaikan Kualiti Bil.3/2023 pada 14 Jun 2023 dan persetujuan dengan perubahan lokasi tersebut.

Perubahan Lokasi Untuk Sistem Pengurusan Keselamatan Maklumat (ISMS) :

  • Lokasi Digabung - Merupakan lokasi fizikal yang sama

    1. Nefrologi
    2. Rawatan Harian Dialisis
  • Lokasi digugur - lokasi ditutup

    1. Pusat Setempat Pengambilan Swab
  • Lokasi ditambah

    1. Bengkel Latihan Pemulihan Kerja - BLPK (Psikiatrik) - penambahan lokasi selepas kekosongan disebabkan oleh penggabungan Nefrologi dan Rawatan Harian Dialisis

Secara keseluruhannya lokasi terkini adalah :

  1. Lokasi perawatan pesakit - 50 (sebelum 51)
  2. Lokasi sokongan - 10 (sebelum 9)